Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2022/45/B/HS4/01414
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania
Tytuł
Czynniki determinujące społeczną akceptację inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej
Streszczenie
Transport miejski jest ważnym czynnikiem rozwoju społeczno-gospodarczego miast, ale także źródłem licznych problemów ekologicznych i społecznych. Z uwagi na poważne problemy społeczne i środowiskowe powodowane przez transport miejski Unia Europejska podjęła wiele działań mających na celu ograniczenie skali tego negatywnego zjawiska związanego z szybkim rozwojem transportu miejskiego. Koncepcja inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej jest jednym z wymiarów Europejskiej Strategii Zielonego Ładu Unii Europejskiej, której celem jest rozwiązywanie powyższych problemów związanych z mobilnością i transportem miejskim (The European Green Deal, 2019). Planowanie inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej stało się przedmiotem zainteresowania na poziomie międzynarodowym. Istnieją trzy podejścia do osiągnięcia inteligentnej i zrównoważonej mobilności: Elektromobilność (EM); Transport zbiorowy 2.0 (CT) i Społeczeństwo o niskiej mobilności (LM) (Holden et. al., 2020). Istnieje wiele czynników, które decydują o poziomie i tempie przechodzenia w kierunku inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej. Zgodnie ze Strategią Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności (2020) akceptacja społeczna jest kluczowym czynnikiem w procesie transformacji w kierunku inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej. Głównym celem naukowym projektu jest zdobycie nowej wiedzy na temat czynników (stymulantów i barier) oraz relacji między nimi determinujących społeczną akceptację trzech strategii EM-CT-LM umożliwiających przejście w kierunku inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej. Sformułowano dwie główne hipotezy badawcze: H1: Każda ze strategii EM-CT-LM charakteryzuje się innym zestawem czynników akceptacji społecznej; H2: Profile akceptacji strategii EM-CT-LM przez Polaków różnią się pod względem cech społeczno-demograficznych. Proponowane badania wypełnią lukę badawczą wynikającą z: (a) braku kompleksowego i systematycznego podejścia do klasyfikacji czynników rozwoju rozwiązań inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej: społecznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych, politycznych, związanych z wartościami i prawnych (STEEPVL); (b) braku kompleksowych i pogłębionych badań nad społeczną akceptacją strategii EM-CT-LM umożliwiającej przejście w kierunku inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej przez polskie społeczeństwo; (c) braku pogłębionych badań nad czynnikami społeczno-demograficznymi warunkującymi społeczną akceptację inteligentnej i zrównoważonej mobilności miejskiej.
Program
OPUS
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
inteligentna mobilność; społeczna akceptacja; zrównoważona mobilność