Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Filtry

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2017/01/X/HS4/02042
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania (WIZ)
Tytuł
Metody analizy i oceny modeli biznesu przedsiębiorstw
Streszczenie
W ramach projektu badawczego prowadzono badania skoncentrowane na wypracowaniu metodyki analizy i oceny modeli biznesu przedsiębiorstw. Metodyka wspierana była narzędziami statystyki wielowymiarowej. W opracowywanej metodyce model biznesu był analizowany w kontekście systemowego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem. Za pomocą modelu biznesu przedsiębiorstwo wyraża sposób prowadzenia działalności i osiągania przewagi konkurencyjnej nad innymi podmiotami działającymi na rynku. W takim ujęciu model biznesu jest integralną częścią strategii przedsiębiorstwa i jest kreowany w ramach procesu zarządzania strategicznego. Prowadząc badania naukowe nad wypracowaniem metodyki analizy i oceny modeli biznesu przyjęto podejście holistyczne, traktując model biznesu jako system składający się ze wzajemnie powiązanych i oddziałujących na siebie komponentów, takich jak segmenty klientów, propozycja wartości, kanały informacji, sprzedaży i dystrybucji, relacje z klientami, strumienie przychodów, kluczowe zasoby, kluczowe działania, kluczowe alianse, struktura kosztów. Do analizy i oceny poszczególnych komponentów oraz powiązań pomiędzy nimi wykorzystano metody statystyki wielowymiarowej. Autorka przeprowadziła szereg badań empirycznych bazujących na zgromadzonych danych dotyczących przedsiębiorstw sektora TSL (transport-logistyka-spedycja) wykazując istnienie i rodzaje zależności pomiędzy wybranymi komponentami modeli biznesu przedsiębiorstw tego sektora, każdorazowo wykorzystując odpowiednie metody statystyki wielowymiarowej, m.in. analizę skupień, analizę ANOVA, analizę korespondencji, drzewa klasyfikacyjne. Badania te potwierdziły możliwość wykorzystania metod statystyki wielowymiarowej do analizy i oceny modeli biznesu. Zamiarem Autorki badań jest analiza modeli biznesu za pomocą wypracowanej metodyki w innych, niż TSL, sektorach gospodarki. Przeprowadzone badania koncentrowały się również na zbudowaniu autorskich miar oceny dojrzałości, zrównoważenia i innowacyjności modeli biznesu w postaci miar syntetycznych. W konstruowaniu miar wykorzystywano narzędzia i metody statystyki wielowymiarowej. Działanie, które zrealizowano w ramach projektu było upowszechnianie, konsultacja i weryfikacja wypracowanej koncepcji metodyki analizy i oceny modeli biznesu podczas międzynarodowej konferencji naukowej Sustainable Business Models: Integrating Employees, Customer and Technology. Konferencja organizowana była przez University Rey Juan Carlos; J. Mack, Robinson College of Business, Georgia State University; Isenberg School of Management, UMassAmherst. Konferencja ma charakter cykliczny, a jej inicjatorem jest centrum badawcze Center for Business & Industrial Marketing (CBMI) działające przy J. Mack, Robinson College of Business, Georgia State University. Konferencja odbyła się w dn. 18-20 czerwca 2018, w Madrycie (Hiszpania). Udział w uznanej międzynarodowej konferencji naukowej pozwolił na prezentację, konsultację i weryfikację wyników badań w środowisku naukowym zajmującym się problematyką modeli biznesu. Podczas konferencji zaprezentowano artykuł w formie referatu pt. Propozycja wykorzystania wielowymiarowej analizy statystycznej i rozmytej jakościowej analizy porównawczej w analizie i ocenie modeli biznesu. Celem artykułu była prezentacja autorskiej metodyki analizy i oceny modeli biznesu przedsiębiorstw. Opracowana metodyka wykorzystuje narzędzia w postaci wielowymiarowych analiz statystycznych (MSA) oraz Fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA). W artykule poszukiwano odpowiedzi na pytanie badawcze: które komponenty modelu biznesu i w jaki sposób wpływają na kondycję finansową przedsiębiorstw? W literaturze dotyczącej modeli biznesu podkreślany jest fakt, że rzadko w badaniach modeli biznesu stosowane są badania ilościowe i statystyczne metody analizy (Wirtz, 2016). Częściej spotykane są opracowania dotyczące koncepcyjnych zagadnień związanych z modelami biznesu, a badania empiryczne przeprowadzane są za pomocą case studys. Prowadząc badania naukowe nad wypracowaniem autorskiej metodyki analizy i oceny modeli biznesu przyjęto podejście holistyczne, traktując model biznesu jako system składający się ze wzajemnie powiązanych i oddziałujących na siebie komponentów, takich jak segmenty klientów, propozycja wartości, kanały informacji, sprzedaży i dystrybucji, relacje z klientami, strumienie przychodów, kluczowe zasoby, kluczowe działania, kluczowe alianse, struktura kosztów. W artykule do analizy i oceny poszczególnych komponentów oraz powiązań pomiędzy nimi wykorzystano wielowymiarowe analizy statystyczne oraz rozmytą jakościową analizę porównawczą. Autorka przeprowadziła badania ilościowe wśród przedsiębiorstw, stworzyła bazę danych, gdzie zmienne stanowią oceny poszczególnych komponentów modelu biznesu oraz kondycji finansowej. Autorka wykazała istnienie i rodzaj oraz siłę zależności pomiędzy wybranymi komponentami modeli biznesu a wynikiem finansowym. Podczas analizy wyników badań wykorzystano metody statystyki wielowymiarowej, m.in. analizę skupień, analizę korespondencji, drzewa klasyfikacyjne. W artykule zaprezentowano również możliwości wykorzystania fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA) (Ragin, 2008) w badaniach nad modelami biznesu przedsiębiorstw. Metoda ta polega na wykorzystaniu algebry Boole’a do analizy wzorców rzeczywistych oraz wzorców logicznych. Wykorzystanie fsQCA pozwoliło odpowiedzieć na pytanie, które komponenty modelu biznesu i w jakiej konfiguracji wpływają na lepszą kondycję finansową przedsiębiorstw. Metody statystki wielowymiarowej i fsQCA są przedstawione w artykule jako metody uzupełniające się w wypracowanej metodyce analizy i oceny modeli biznesu. Rezultaty przeprowadzonego badania prowadzą do wniosku, że zarówno metody statystyki wielowymiarowej, jak i fsQCA mogą być użyteczne w analizie i ocenie modelu biznesu, co ma znaczenie z punktu widzenia podejmowania decyzji przedsiębiorstwa odnośnie stosowanego modelu biznesu lub jego zmiany.
Program
MINIATURA
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
Fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA); modele biznesu; wielowymiarowa analiza statystyczna