Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Filtry

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2019/03/X/HS4/01540
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania (WIZ)
Tytuł
Uwarunkowania jakości relacji biznesowych w percepcji przedstawicieli firm innowacyjnych w dobie Przemysłu 4.0.
Streszczenie
Uzasadnienie podjęcia tematu. Przeprowadzone studia literaturowe wykazały, iż wzrost znaczenia relacji biznesowych pomiędzy podmiotami uważany jest za jeden z najistotniejszych trendów rozwojowych we współczesnych mechanizmach tworzenia wartości, konkurencyjności i innowacyjności (m.in. Belderbos, Carre, Lokshin, 2004; Florida, 2007; Adamik, Staniszewska, 2008; Tu, 2009; Chick, Huchzermeier, Netessine, 2014; Tu, Hang, Wong, 2014). Umiejętne zarządzanie relacjami biznesowymi wydaje się być szczególnie istotne w dobie wyzwań, które stawia przed przedsiębiorstwami i organizacjami Przemysł 4.0. Jest to powiązane między innymi z koniecznością budowania relacji biznesowych z wieloma podmiotami, a jakość tych relacji może w znaczącym stopniu decydować o przewadze konkurencyjnej. Grupą przedsiębiorstw szczególnie wrażliwych na wyzwania, które niesie Przemysł 4.0 są przedsiębiorstwa innowacyjne. Dodatkowo, zjawiskiem nie do końca rozpoznanym w literaturze jest zagadnienie zarządzania relacjami międzyorganizacyjnymi w obrębie poczwórnej helisy (biznes, administracja, jednostki naukowe i badawcze, społeczeństwo – m.in. Kim i in., 2011; Carayannis i in. 2012; Leydsdorff, 2013; Plewa, i in. 2013). Cel badań, pytanie badawcze i hipoteza badawcza: Za cel badań przyjęto Identyfikację uwarunkowań jakości relacji biznesowych w percepcji właścicieli i przedstawicieli zarządu firm innowacyjnych z podmiotami poczwórnej helisy w dobie Przemysłu 4.0. W związku z tym, postawiono następujące pytanie badawcze: Jakie są uwarunkowania jakości relacji w percepcji właścicieli i przedstawicieli zarządu firm innowacyjnych (w zależności od rodzaju podmiotu, z którym relacje są nawiązywane)? Dodatkowo, sformułowano hipotezę badawczą: W ocenie kadry menedżerskiej jakość relacji biznesowych w najwyższym stopniu uwarunkowana jest zbieżnością postrzeganych decyzji i czasem trwania, niezależnie od podmiotu, z którym relacja jest nawiązywana oraz jej strategicznego znaczenia. Metodyka. Metodyka badania obejmuje zarówno ciągłą, krytyczną analizę literatury przedmiotu, jak również badania własne. Pierwszy etap badań obejmuje badania jakościowe, zaplanowano 10 wywiadów pogłębionych (IDI) z przedstawicielami przedsiębiorstw innowacyjnych na terenie RP (5 na terenie województwa podlaskiego, 5 poza terenem województwa podlaskiego). Drugi etap obejmuje badania ilościowe na próbie 200 przedsiębiorstw innowacyjnych mających swoją siedzibę na terenie RP. Badania zostaną przeprowadzone przez firmę zewnętrzną za pomocą metody CATI (z ewentualnym wspomaganiem metodą CAWI).
Program
MINIATURA
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
realcje; Przemysł 4.0; jakość realcji; przedsiębiorstwo innowacyjne