Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Filtry

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2017/25/N/HS4/02051
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania (WIZ)
Tytuł
Relacyjny model systemu kształtowania jakości usług kurierskich w branży e-commerce
Streszczenie
Problem naukowy projektu dotyczył identyfikacji czynników kształtujących jakość usług kurierskich w branży e-commerce oraz analizy i oceny relacji między nimi z perspektywy trzech interesariuszy zaangażowanych w proces realizacji usługi kurierskiej. Głównym celem projektu było opracowanie relacyjnego modelu systemu kształtowania jakości usług kurierskich w branży e-commerce. Przeprowadzone studia literaturowe oraz badania rozpoznawcze, pozwoliły na sformułowanie hipotezy badawczej, która w ramach realizowanego projektu została poddana weryfikacji teoretycznej i empirycznej. Hipoteza badawcza: Relacyjny model wskazuje czynniki kluczowe oraz czynniki pełniące inne funkcje w systemie kształtowania jakości usług kurierskich w branży e-commerce. W ramach projektu zrealizowano sześć zadań badawczych, ściśle skorelowanych ze sformułowanym celem głównym projektu prowadzących do weryfikacji przyjętej hipotezy badawczej. Przyjęta metodyka badawcza pozwoliła na identyfikację czynników determinujących jakość usług kurierskich oraz relacji między nimi, co z kolei zapewniło osiągnięcie głównego celu projektu. Do realizacji procesu badawczego zostały wykorzystane następujące ilościowe i jakościowe metody badawcze: krytyczna analiza piśmiennictwa, analiza i konstrukcja logiczna, sondaż diagnostyczny, wywiady pogłębione, analiza statystyczna danych, eksploracyjna analiza czynnikowa oraz analiza strukturalna. Dobór metod badawczych podyktowany został problematyką i przedmiotem badań, zakresem realizowanego projektu oraz możliwościami pozyskania i przetworzenia informacji. Rozwiązanie postawionego w projekcie problemu naukowego stanowiło istotny wkład w rozwój zagadnień dotyczących zarządzania jakością, które są osadzone w teorii nauk o zarządzaniu. Rezultatem projektu, stanowiącym wkład w rozwój dorobku w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, był autorski relacyjny model wskazujący czynniki kluczowe, czynniki pełniące inne funkcje w systemie kształtowania jakości usług kurierskich w branży e-commerce oraz relacje między nimi. Model może stanowić narzędzie wspomagające wdrożenie działań doskonalących w zakresie jakości usług w przedsiębiorstwach kurierskich. Uzyskane rezultaty projektu posłużyły określeniu implikacji dla teorii zarządzania, jak również wyznaczeniu kryteriów i możliwości wykorzystania modelu oraz sformułowaniu rekomendacji w zakresie kształtowania jakości usług kurierskich w branży e-commerce.
Program
PRELUDIUM
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
e-commerce; jakość usług; model; usługi kurierskie