Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2023/07/X/ST11/01350
Wykonawcy badań/ podległość
Instytut Inżynierii Lądowej
Tytuł
Tekstura nawierzchni drogowej a współczynnik tarcia
Streszczenie
Planowane działanie naukowe ma na celu określenie wpływu geometrycznych parametrów tekstury na współczynnik tarcia nawierzchni drogowych. W tym celu planowane jest odbycie stażu naukowego w Université Gustave Eiffel Campus de Nantes w Nantes (Francja). Ośrodek ten jest jednym z wiodących ośrodków europejskich w dziedzinie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych. Pracownicy Université Gustave Eiffel Campus de Nantes w Nantes od 2017 roku organizują harmonizację urządzeń dynamicznych i stacjonarnych do pomiaru tarcia oraz makrotekstury (European Pavement Friction Workshop). W związku z planowanym stażem w Université Gustave Eiffel Campus de Nantes, uzyskałem zaproszenie na realizację stażu oraz prowadzenie badań laboratoryjnych na specjalistycznej aparaturze we współpracy z naukowcami z Francji. Wytwarzanie sił tarcia powstających podczas procesu hamowania pojazdu pomiędzy częściowo lub całkowicie zablokowaną oponą, a nawierzchnią drogową określane jest mianem właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowej. W tym elemencie dominującym czynnikiem jest tekstura nawierzchni drogowej, która bezpośrednio wpływa na tarcie. Dotychczasowe badania wpływu tekstury na współczynnik tarcia w głównej mierze skupiały się na analizie tekstury nawierzchni asfaltowych, sporadycznie porównywanych do nawierzchni betonowych. Planowane działania naukowe mają na celu sprawdzenie wpływu geometrycznych parametrów tekstury na tarcie biorąc pod uwagę w szczególności nawierzchnie betonowe teksturowane metodą odkrytego kruszywa. Jest to technologia często stosowana w Polsce jak i w Europie (m.in. Niemcy, Austria, Belgia) na drogach szybkiego ruchu. W przypadku metody odkrytego kruszywa przede wszystkim rodzaj kruszywa oraz jego maksymalny wymiar w mieszance betonowej decydują o teksturze nawierzchni. Doświadczenie badawcze wskazuje, że jest to technologia trwała, zapewniająca odpowiednie właściwości przeciwpoślizgowe, które wpływają na bezpieczeństwo ruchu pojazdów. W pierwszym etapie prac zostaną zaprojektowane składy mieszanek betonowych o maksymalnym uziarnieniu kruszywa grubego 5 i 8 mm oraz zróżnicowanym składzie granulometrycznym. Na podstawie przygotowanych recept zostaną wykonane płyty betonowe oraz będzie dokonana ich wstępna ocena pod względem makrotekstury. Kolejny etap prac będzie miał miejsce w Nantes. Zostaną tam przeprowadzone pomiary współczynnika tarcia podczas procesu polerowania nawierzchni oraz pomiary tekstury. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie analiza tekstury z uwagi na zmiany i dobór odpowiedniej rozdzielczości jej pomiarów. W tym celu zostaną wykorzystane urządzenia będące na wyposażeniu laboratoriów w Université Gustave Eiffel Campus de Nantes. Planowane jest opracowanie zależności pomiędzy parametrami geometrycznymi opisującymi teksturę nawierzchni betonowych z odkrytym kruszywem a tarciem. Pozwoli to na dokładniejszą charakterystykę nawierzchni, w celu zapewnienia wyższych standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Program
MINIATURA
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
nawierzchnia drogowa;tekstura;współczynnik tarcia;właściwości przeciwpoślizgowe