Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Filtry

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
DIALOG 0264/2018
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania (WIZ)
Tytuł
Horyzonty Przyszłości
Streszczenie
Realizacja projektu Horyzonty Przyszłości miała na celu promowanie dynamicznych modeli analizy zmieniających się warunków ekonomicznych i społecznych, a tym samym potrzeb rynku pracy w wymiarze nie tylko organizacyjnym i systemowym, ale także w wymiarze indywidualnym, w odniesieniu do kompetencji jednostek jako podmiotów rynku. Głównym założeniem projektu było wprowadzenie perspektywy studiów nad przyszłością i foresightu do edukacji i praktyki w zakresie doradztwa zawodowego i planowania kariery. Realizatorzy projektu podjęli wyzwanie opracowania koncepcji wykorzystania osiągnięć studiów nad przyszłością oraz metodyki foresight w zakresie praktyki (a) tworzenia wariantowych ścieżek kariery zawodowej oraz (b) wykorzystania nowoczesnych metod analizowania trendów naukowo-technologicznych i antycypacji ich wpływu na przyszłość rynku pracy, w tym analizy zagadnień związanych z zawodami i kompetencjami przyszłości. W trakcie realizacji projektu pozytywnie zweryfikowano hipotezę o istotnym znaczeniu nowych kompetencji z zakresu foresightu i orientacji przyszłościowej dla wsparcia i rozwoju doradztwa zawodowego w Polsce, szczególnie w kontekście procesów edukacyjnych w ramach kształcenia doradców zawodowych. Projekt pozwolił również na identyfikację istotnych obszarów wsparcia edukacji w zakresie doradztwa zawodowego na poziomie szkolnictwa wyższego oraz zaprojektowanie innowacyjnych, dedykowanych metodyk i narzędzi umożliwiających wdrożenie rezultatów projektu w praktyce. W celu zapewnienia najwłaściwszego pod względem jakościowym podejścia do projektowania rozwiązań dedykowanych szkolnictwu wyższemu, w procesach konsultacji i walidacji produktów projektu uwzględniono zarówno ekspertów z zakresu praktyki doradztwa zawodowego, jak i pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych, w tym wykładowców na kierunkach kształcących doradców zawodowych, a także pracowników Akademickich Biur Karier. Projekt został zrealizowany w ramach Programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego DIALOG w okresie od października 2018 do stycznia 2021 roku przez dwie instytucje partnerskie: Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji oraz Politechnikę Białostocką – Wydział Inżynierii Zarządzania. W trakcie realizacji Projektu podejmowano współpracę z organizacjami zewnętrznymi w zakresie konsultacji eksperckich i walidacji opracowywanych rezultatów projektu, w tym ze Stowarzyszeniem Doradców Szkolnych i Zawodowych RP oraz Polskim Towarzystwem Studiów nad Przyszłością. Rezultaty projektu były również konsultowane w gronie ekspertów z zakresu studiów nad przyszłością w środowisku międzynarodowym, m.in. z ekspertami z Finlandii, Grecji, Niemiec i Włoch. Realizacja projektu obejmowała 5 głównych zadań. Zadanie 1 – „Diagnoza”, obejmowało zaprojektowanie metodyki badania jakości oferty edukacyjnej i metodyki nauczania w zakresie doradztwa zawodowego oraz oceny kompetencji istotnych z perspektywy praktyki doradztwa zawodowego w Polsce; przeprowadzenie badania oraz zdiagnozowanie luki kompetencyjnej i opracowanie raportu z badania. Rezultatami osiągniętymi na tym etapie była metodyka badania kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej oraz praktyków doradztwa zawodowego w zakresie: (a) analizy sytuacji na rynku pracy w kontekście trendów naukowo-technologicznych, (b) tworzenia wariantowych ścieżek rozwoju kariery oraz raport odnoszący się do diagnozy stanu kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej w analizowanych zakresach. Zadanie 2 – „Formułowanie obszarów i modelu doskonalenia oferty edukacyjnej oraz rekomendacje dla adaptacji metodyki studiów nad przyszłością do procesów kształcenia” obejmowało zaplanowanie i opracowanie metodyki warsztatu strategicznego wykorzystującej nowoczesne, interaktywne metody studiów nad przyszłością (metodyka foresight); realizację warsztatu oraz opracowanie raportu. W ramach realizacji zadania wypracowano metodykę warsztatową „Gra Horyzonty Przyszłości” wraz z materiałami dydaktycznymi oraz raport odnoszący się do rekomendowanych metod pracy z przyszłością w doradztwie zawodowym, w kontekście możliwości i barier aplikacyjnych. Na zadanie 3 – „Opracowanie metodyki i testowanie narzędzi metodycznych” składały się działania polegające na opracowaniu metodyki umożliwiającej kadrze akademickiej aplikację tematyki związanej z analizą i oceną implikacji płynących z rozwoju w sferze naukowo-technologicznej na rynek pracy i edukacji oraz metodyki umożliwiającej tworzenie wariantowych ścieżek kariery zawodowej przy pomocy metod foresightowych, jak również testowanie opracowanych metodyk w ramach pilotażowego seminarium. Realizacja zadania 4 – „Przygotowanie, testowanie i walidacja materiałów dydaktycznych” pozwoliła na opracowanie pakietów edukacyjnych dla wykładowców uczelni wyższych zaangażowanych w kształcenie studentów na kierunkach „Doradztwo zawodowe” oraz kierunkach pokrewnych, obejmujących przykładowe scenariusze zajęć ze studentami wraz z prezentacjami i materiałami dydaktycznymi. Pakiety obejmowały wprowadzenie teoretyczne do studiów nad przyszłością i metod foresightowych oraz materiały dydaktyczne do wykorzystywania opracowanych metodyk w praktyce dydaktycznej w obszarze doradztwa zawodowego i planowania kariery. Pakiety te zostały opracowane w postaci manuala. Przygotowano również raport uwzględniający opinie ekspertów, wnioski z seminarium walidacyjnego oraz rekomendacje. Ostatnie z realizowanych zadań – „Upowszechnianie wiedzy nt. metod pracy z przyszłością oraz przygotowanie rekomendacji” skupiono się na stronie internetowej projektu, materiałach promocyjnych i informacyjnych, publikacji upowszechniającej rezultaty projektu pt. „Doradca zawodowy projektantem przyszłości”, raporcie końcowym i rekomendacjach „Wdrażanie metodyki pracy z przyszłością w ramach doskonalenia oferty edukacyjnej w zakresie doradztwa zawodowego”, jak również narzędziu informatycznym do wykorzystania metody scenariuszowej dostępnym on-line.
Program
DIALOG
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
edukacja; foresight; kompetencje; planowanie kariery zawodowej; poradnictwo zawodowe; rynek pracy; studia nad przyszłością