Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Filtry

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2018/02/X/HS4/01227
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania (WIZ)
Tytuł
Jakość relacji w procesie wspierania przedsiębiorczości akademickiej
Streszczenie
Głównym obszarem eksplorowanym w dotychczasowej pracy naukowej autorki projektu była problematyka innowacyjnych metod zarządzania oraz ukierunkowanie ich na szeroko pojętą współpracę między różnymi grupami interesariuszy, tj. przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i instytucjami administracji publicznej. Autorka w swoich wcześniejszych badaniach podejmowała tematykę wspierania przedsiębiorczości w regionie, m.in.: identyfikowała rolę instytucji publicznych w tym procesie (Kobylińska i in., 2016), uzasadniała niski poziom współpracy pomiędzy podmiotami z różnych sektorów (Kobylińska, 2012), a także identyfikowała stopień zaufania i czynniki, które mogą przyczynić się do jego poprawy (Kobylińska, 2017, 2018). Obecne badania autorki skupiają się na konkretnie wybranej grupie przedsiębiorców (przedsiębiorcy akademiccy). Jednocześnie podejmowane przez nią zadania badawcze uwzględniają zagadnienie kształtowania odpowiedniej jakości relacji pomiędzy głównymi podmiotami zaangażowanymi w proces wspierania przedsiębiorczości akademickiej (tj. ośrodkami naukowymi, instytucjami otoczenia biznesu, instytucjami publicznymi). Powyższa tematyka wpisuje się w nurt współczesnych zagadnień z zakresu zarządzania, opartych na kooperacji różnych aktorów w koncepcji potrójnej helisy (Ranga et al., 2013; Cai, 2015). W niniejszym projekcie przyjęto definicję przedsiębiorczości akademickiej (PA), zgodnie z którą jest ona specyficznym rodzajem przedsiębiorczości, koncentrującym się na kreatywnych postawach środowiska naukowego i wykorzystaniu ich efektów w praktyce gospodarczej (Poznańska, 2014), a także aktywnością biznesową ludzi ze środowiska akademickiego i polega na zakładaniu przez pracowników naukowych, doktorantów i studentów działalności na terenie uczelni lub w jej pobliżu (Guliński i in., 2005). Z analizy literatury wynika, że sukces przedsiębiorcy akademickiego w dużym stopniu zależy od sieciowo zorganizowanej kooperacji między różnymi grupami interesariuszy, ujętej w system transferu technologii i komercjalizacji wiedzy (Nowacka, 2011), co uzasadnia ważność podejmowanej problematyki badawczej. W kontekście planowanych badań, budowanie relacji oznacza ich tworzenie i rozwijanie dla prawidłowego wykonania celów i zadań (Lisiecka-Bielanowicz, 2016). Badanie relacji ma charakter wielowątkowy. Można rozpatrywać je z punktu widzenia treści, jakości a także struktury (Czakon, 2005). Dotychczas realizowane badania w kraju w zakresie PA nie podejmują kompleksowo aspektu tworzenia wysokiej jakości relacji międzyorganizacyjnych, obejmujących wszystkie grupy podmiotów zaangażowanych w ten proces, a raczej skupiają się na: barierach rozwoju (Tokarski, 2010), uwarunkowaniach PA (Plawgo, 2011), jej finansowym wsparciu (Bąkowski i inni, 2005). W powyższym kontekście celem głównym planowanych badań wstępnych jest diagnoza oraz analiza jakości relacji jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi interesariuszami w zakresie wspierania PA. Cele szczegółowe jakie przyjęto to: ustalenie kluczowych czynników procesu budowania wysokiej jakości relacji międzyorganizacyjnych w zakresie wsparcia PA, identyfikacja poziomu zaangażowania poszczególnych uczestników w budowanie relacji, ocena stopnia zaufania i wzajemnych oczekiwań pomiędzy uczestnikami, określenie barier w budowaniu relacji, a także identyfikacja narzędzi mogących wzmacniać rozwijanie relacji na rzecz wsparcia PA. Przyjęto następującą hipotezę badawczą: jakość relacji międzyorganizacyjnych w procesie wspierania PA jest niska, co wynika z różnic w poziomie zaangażowania, zaufania i postrzegania przewidywanych korzyści. Hipoteza ta będzie przedmiotem empirycznej weryfikacji w planowanych badaniach wstępnych. Cel główny i cele szczegółowe projektu zdecydowały o wyborze metod badawczych. Zaplanowano wykorzystanie zarówno technik jakościowych, jak i ilościowych. Badania jakościowe będą obejmować indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z przedstawicielami wszystkich grup uczestników wspierania PA: (uczelni, instytucji otoczenia biznesu, instytucji publicznych) oraz przedsiębiorcami akademickimi w 5 stolicach województw Polski Wschodniej (PW)-łącznie 25 wywiadów (po 5 w każdym z miast). Uzasadnieniem dla prowadzenia badań na terenie PW jest fakt, iż w tym regionie zbiorczy wskaźnik poziomu przedsiębiorczości akademickiej jest najniższy w kraju (Safin, 2016). Celowe jest więc prowadzenie badań na tym obszarze i poszukiwanie przyczyn takiej sytuacji. Wyniki IDI staną się podstawą do opracowania narzędzi badawczych (kwestionariuszy ankiet) do badań ilościowych. Badania te (techniką CAWI/CATI) zostaną przeprowadzone w woj. podlaskim, na próbie 30 przedsiębiorców akademickich oraz 30 respondentów z pozostałych grup, uczestników procesu wspierania PA. Wyniki badań wstępnych posłużą ew. modyfikacji narzędzi badawczych i rozszerzenia badań ilościowych na pozostałe miasta wojewódzkie PW w kolejnych projektach badawczych, o których finansowanie autorka będzie aplikować w innych konkursach NCN, m.in. do OPUS. Wyniki planowanych projektów staną się podstawą do wypracowania modelu budowania wysokiej jakości relacji w zakresie wsparcia PA, który zostanie opublikowany w monografii naukowej, stanowiącej podstawę ubiegania się o stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk ekonomicznych, w dyscyplinie nauki o zarządzaniu.
Program
MINIATURA
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
jakość relacji; przedsiębiorczość akademicka; relacje