Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
POIR.01.01.01-00-1138/19
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Mechaniczny
Tytuł
Opracowanie aplikacji graficznej pozwalającej na odwzorowanie w świecie cyfrowym techniki malarstwa laserunkowego z wykorzystaniem palety barw utworzonej na bazie pigmentów historycznych
Streszczenie
Projekt polega na dogłębnej analizie tradycyjnego malarstwa olejnego, przebadaniu fizycznych, mierzalnych właściwości każdego składnika (farb, pędzli, podobrazi, rozpuszczalników) oraz sposobów ich użycia w procesie twórczym, a następnie opracowanie oprogramowania, które wiernie przeniesie malarską technikę laserunkową (MTL) do świata cyfrowego. Kluczowe elementy, które zostaną poddane analizie: 1. Materiały malarskie - farby olejne, medium malarskie (rozpuszczalnik), pędzle, podobrazia. Każdy pigment ma określoną budowę krystaliczną, unikatowe właściwości fiz. i optyczne, odpowiadające za kolor i to w jaki sposób ten kolor miesza się z innymi. Projekt polega na przebadaniu mierzalnych właściwości pigmentów oraz topografii podobrazi i ścieżek pędzli i opisaniu ich w sposób, który pozwoli stworzyć informat. cyfrową reprezentacje tych elementów z zachowaniem ich właściwości fiz. i optycznych. To zadanie było realizowane przez pracowników Instytutu Inżynierii Biomedycznej. 2. Czynności malarskie - sposoby mieszania, nakładania i rozcieńczania farb. Jednym z kluczowych wyzwań będzie poznanie fizyki optycznego mieszania kolorów a następnie przeniesienie tego procesu w świat cyfrowy. Optyczne mieszanie polega na nakładaniu transparentnych (przezroczystych) warstw farb na siebie. Nie ulegają one fizycznemu zmieszaniu, każda kolejna warstwa może być nałożona, jeżeli wyschnie poprzednia, ale dzięki transparentności światło padające na obraz miesza farby ze sobą Zostanie opracowany software, który będzie się składał z cyfrowych podobrazi, palet i farb. Aplikacja zostanie zaprojektowana w wersji mobilnej (tablety) i desktopowej oraz zintegrowana z istniejącymi rozwiązaniami hardwerowymi (elektroniczne pędzle, rysiki). Aplikacja będzie przeznaczona głównie dla dzieci i młodzieży do 15 r. ż. oraz uczniów i studentów szkół plastycznych. Obniży ona znacząco próg dostępu do nauki MTL (obniżenie kosztów i czasu powstawania obrazu oraz niezbędnego progu umiejętności) oraz zapewni poziom wierności odwzorowania niespotykany w dostępnych rozwiązaniach softwarowych. Projekt, w swoich założeniach, w zakresie realizowanym przez Politechnikę Białostocką, obejmował problematykę parametryzacji barw wynikowych uzyskanych przez nakładanie kilku kolejnych warstw transparentnej farby na barwne lub obojętne podłoże. Pierwszym problemem technologicznym było przygotowanie cyfrowej palety pigmentów o właściwościach barwnych mających swoje odpowiedniki w pigmentach dostępnych w handlu. Wykorzystano do tego celu spektrofotometrię oraz znane przekształcenia widm do określonych przestrzeni barwnych z zastosowaniem iluminatu D65 i trójchromatycznej teorii widzenia barw. Kolejnym wyzwaniem było przeniesienie renesansowej techniki malarskiej opartej na tworzeniu wrażenia barwnego uzyskiwanego poprzez nakładanie warstw, czystych, nie mieszanych fizyczne ze sobą, transparentnych pigmentów, do przestrzeni wirtualnej. W ten sposób, przy niewielkiej ilości kolorów w czystej postaci można będzie uzyskać wiele barw pochodnych. Tak powstały wirtualny obraz byłby możliwy do odtworzenia w realnym świecie dzięki temu, że pigmenty wirtualne miałyby swoje odpowiedniki w rzeczywistości oraz znana byłaby ścieżka prowadząca do uzyskania określonego efektu wizualnego.
Program
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
modele parametryczne pigmentów; przekształcenia CIE XYZ 1931 do RGB; przekształcenia renderowanie pigmentu; transmitancja; reflektancja