Skip to Main Content

Projekty badawcze w sieci VIA CARPATIA

Filtry

Szczegóły projektu badawczego

Numer umowy
2017/01/X/HS4/02042
Wykonawcy badań/ podległość
Wydział Inżynierii Zarządzania (WIZ)
Tytuł
Metody analizy i oceny modeli biznesu przedsiębiorstw
Streszczenie
W ramach projektu badawczego prowadzono badania skoncentrowane na wypracowaniu metodyki analizy i oceny modeli biznesu przedsiębiorstw. Metodyka wspierana była narzędziami statystyki wielowymiarowej. W opracowywanej metodyce model biznesu był analizowany w kontekście systemowego podejścia do zarządzania przedsiębiorstwem. Za pomocą modelu biznesu przedsiębiorstwo wyraża sposób prowadzenia działalności i osiągania przewagi konkurencyjnej nad innymi podmiotami działającymi na rynku. W takim ujęciu model biznesu jest integralną częścią strategii przedsiębiorstwa i jest kreowany w ramach procesu zarządzania strategicznego. Prowadząc badania naukowe nad wypracowaniem metodyki analizy i oceny modeli biznesu przyjęto podejście holistyczne, traktując model biznesu jako system składający się ze wzajemnie powiązanych i oddziałujących na siebie komponentów, takich jak segmenty klientów, propozycja wartości, kanały informacji, sprzedaży i dystrybucji, relacje z klientami, strumienie przychodów, kluczowe zasoby, kluczowe działania, kluczowe alianse, struktura kosztów. Do analizy i oceny poszczególnych komponentów oraz powiązań pomiędzy nimi wykorzystano metody statystyki wielowymiarowej. Autorka przeprowadziła szereg badań empirycznych bazujących na zgromadzonych danych dotyczących przedsiębiorstw sektora TSL (transport-logistyka-spedycja) wykazując istnienie i rodzaje zależności pomiędzy wybranymi komponentami modeli biznesu przedsiębiorstw tego sektora, każdorazowo wykorzystując odpowiednie metody statystyki wielowymiarowej, m.in. analizę skupień, analizę ANOVA, analizę korespondencji, drzewa klasyfikacyjne. Badania te potwierdziły możliwość wykorzystania metod statystyki wielowymiarowej do analizy i oceny modeli biznesu. Zamiarem Autorki badań jest analiza modeli biznesu za pomocą wypracowanej metodyki w innych, niż TSL, sektorach gospodarki. Przeprowadzone badania koncentrowały się również na zbudowaniu autorskich miar oceny dojrzałości, zrównoważenia i innowacyjności modeli biznesu w postaci miar syntetycznych. W konstruowaniu miar wykorzystywano narzędzia i metody statystyki wielowymiarowej. Działanie, które zrealizowano w ramach projektu było upowszechnianie, konsultacja i weryfikacja wypracowanej koncepcji metodyki analizy i oceny modeli biznesu podczas międzynarodowej konferencji naukowej Sustainable Business Models: Integrating Employees, Customer and Technology. Konferencja organizowana była przez University Rey Juan Carlos; J. Mack, Robinson College of Business, Georgia State University; Isenberg School of Management, UMassAmherst. Konferencja ma charakter cykliczny, a jej inicjatorem jest centrum badawcze Center for Business & Industrial Marketing (CBMI) działające przy J. Mack, Robinson College of Business, Georgia State University. Konferencja odbyła się w dn. 18-20 czerwca 2018, w Madrycie (Hiszpania). Udział w uznanej międzynarodowej konferencji naukowej pozwolił na prezentację, konsultację i weryfikację wyników badań w środowisku nauk
Program
MINIATURA
Uczelnia
Politechnika Białostocka
Slowa Kluczowe
Fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA); modele biznesu; wielowymiarowa analiza statystyczna